Duo Discus XLT

Duo Discus XLT

Vysoce výkonný dvoumístný kluzák 20-metrové třídy určený pro létání přeletů včetně plachtařských soutěžích. Duo Discus byl zalétán v roce 1993 a je nástupcem kluzáku dvoumístného Janus. V roce 2005 přišla vylepšená modifikace označovaná Duo Discus X a poslední verzí je Duo Discus XL pocházející z roku 2007. Kluzáky všech verzí jsou vyráběny také ve verzi s pomocným motorem a označují se pak Duo Discus T, Duo Discus XT a Duo Discus XLT. Dosud bylo vyrobeno více než 600 kusů všech verzí kluzáku Duo Discus.

Popis kluzáku a jeho vývoje

Schempp-Hirth Duo Discus je vysoce výkonný dvoumístný kluzák 20-metrové třídy určený pro létání přeletů včetně plachtařských soutěžích. V této roli nahradil svého předchůdce, kterým Schempp-Hirth Janus zkonstruovaný v roce 1974 Klausem Holighausem.

Kluzák Duo Discus byl zalétán v roce 1993 a vyrábí se dodnes, mimo jiné i bývalém Orličanu Choceň, kde je nyní filiálka firmy Schempp-Hirth. Jeho jméno naznačuje spojitost s jednomístným kluzákem Schempp-Hirth Discus, což je úspěšný kluzák standardní třídy, který přinesl zejména nové řešení křídla se zalomenou náběžnou hranou, což zlepšuje vlastnosti křídla. Duo Discus ovšem nevznikl úpravou kluzáku Discus, jejich spřízněnost je spíše založena na snaze postavit dvoumístný kluzák s podobnými vlastnostmi a výkony, jako má Discus. Společným znakem je také použití podobného typu křídla jako má Discus, které má rozpětí 20 metrů a skládá se ze 4 kusů. Křídlo má mírný záporný šíp, aby se zadní pilot nacházel, co nejblíže k těžišti.

V roce 2005 byla představena přepracovaná verze Duo Discus X, která se liší několika vylepšeními. Jedním z nich je propojení vztlakových klapek s ovládáním vzdušných brzd, což umožňuje jednak strmější sestup ale také pomalejší přiblížení na přistání. Dalším vylepšením jsou winglety, které zlepšují kroužení ve stoupavých proudech. Také byl od 10 cm zvýšen odpružený podvozek, který tak lépe absorbuje nárazy při přistání. Tím zároveň došlo ke zvýšení úhlu náběhu, což snížilo pádovou rychlost.

Nejnovější verzí je Duo Discus XL, který používá stejný trup jako Schempp-Hirth Arcus a Schempp-Hirth Nimbus 4D. Oproti kluzáku Duo Discus X je kabina o 10 centimetrů delší, což zlepšuje nejen komfort a ergonomii, ale i bezpečnost. Další změnou je posun vzdušných brzd o 4 cm k náběžné hraně křídla a jejich zvýšení o 18 milimetrů, což zlepšilo účinnost brzd a umožnilo certifikovat Duo Discus XL i pro jednoduchou akrobacii. Větší užití uhlíkových kompozitů také umožnilo snížit hmotnost obou nástavců křídel o 5 kg u každého.

Všechny verze kluzáku Duo Discus se vyrábějí také ve variantě "Turbo" se zasouvacím dvoutaktním motorem, který umožňuje kluzáku doletět na domovské letiště i v případě, že přestane fungovat "termika". Tyto verze mají v označení navíc písmeno T, tj. například Duo Discus XT či Duo Discus XLT.

Do srpna 2007 bylo vyrobeno více než 500 ks kluzáku Duo Discus různých verzí a v březnu 2010 počet vyrobených kusů přesáhnul 600.

Technická data kluzáku

Rozměry Hmotnosti
rozpětí20 mprázdná 431 kg
délka8.73 mvzletová750 kg
nosná plocha16.4 m²plošné zatížení32.6–45.7 kg/m²
Výkony
klouzavost při 609 kg a 100 km/h46
klouzavost při 750 kg a 106 km/h47
nejmenší klesavost na 609 kg0.56 m/s
nejmenší klesavost na 750 kg0.63 m/s
maximální rychlost263 km/h
maximální obratová rychlost180 km/h
minimální rychlost79 km/h
Motor a palivová instalace
objem nádrže16 l
max. dolet200 km
výkon motoru22 kW

Výkres kluzáku DG - 101G

Poláry kluzáku DG - 101G

Zdroj:

Duo Discus XL, na Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH

Schempp-Hirth Duo Discus, na Wikipedia, The Free Encyclopedia

Schempp-Hirth Duo Discus, na Wikipedia, Die Freie Enzyklopädie

Similar Posts